Windsurfer Class Team Racing World Series 2022 – Calasetta Sardinia

Windsurfer luokan Team Racing kilpailut järjestettiin 26.-29.5.2022 Sardiniassa idyllisen Calasettan pienen kylän edustalla. Joukkueita oli 12, ja Suomea oli edustamassa kolmihenkinen joukkue: Juha Blinnikka, Lauri Hulkko ja Tuija Anttila.

Joukkueet koostuivat kahdesta miehestä, joiden yhteenlaskettu minimipaino tuli olla vähintään 135 kg ja yhdestä naisesta. Joukkueessa sai olla kolme miestä, joista vain kaksi kilpaili kerrallaan. Yhtäaikaa radalla oli kaksi joukkuetta. Joukkueiden pisteet tulivat sijalukujen mukaisesti ja vähiten pisteitä saanut joukkue voitti. 12 joukkuetta jaettiin aluksi neljään ryhmään, jotka taistelivat omissa ryhmissään jatkopaikoista kohdaten kerran toisensa radalla. Kaksi parasta joukkuetta pääsi Winner’s Finaliin ja huonoin joukkue putosi Looser’s Finaliin. Tämän jälkeen A-ryhmän voittaja kohtasi B-ryhmän toiseksi parhaan, ja C-ryhmän voittaja kohtasi D-ryhmän kakkosen jne. Näiden erien voittajat jatkoivat eteenpäin Winner’s Finaleissa ja häviäjät putosivat Looser’s Finaliin kohdaten ensimmäiset sinne pudonneet. Näin jatkettiin eteenpäin molemmissa finaleissa ja lopuksi Looser’s Finalin voittaja (”Lucky Looser”) kohtasi lopullisessa Finalissa Winner’s Finalin voittajan.

 

 

 

 

 

Kuvat yllä : Lauri, Tuija ja Juha vauhdissa!

Suomen joukkueen tie alkoi hyvin toisena kilpailupäivänä ensimmäisen pläkäpäivän jälkeen. Kaksi voittoa kovatuulisissa lähdöissä ja samalla A-ryhmän voitto. Tuuli oli parhaimmillaan 12-15 m/s ja viimeisessä lähdössä vain Juha ja Lauri saivat ajettua radan läpi. Radat olivat lyhyitä max 10 min ratoja – lyhyt vastatuuliosuus, sivumyötäinen, lenssi, sivuvastainen ja lopuksi lyhyt kryssi maaliin. Radat olivat katsojaystävällisesti lähellä rantaan niin, että kaikki pystyivät seuraamaan tapahtumia kommentaattorin selostamana.

 

 

Suomi tiimi hymyssä suin!

 

 

 

 

 

Tuulen noustua myrskyisäksi lähtö-maaliveneen ankkuri ei pysynyt enää pohjassa kiinni, ja kilpailu jouduttiin keskeyttämään muutamaksi tunniksi. Järjestäjien hoidettua pienemmän veneen toimittamaan lähtö- ja maaliveneen virkaa jatkettiin kilpailua kolmioradalla. Kilpailu jouduttiin kuitenkin jälleen keskeyttämään, kun kilpailijat eivät pystyneet saapumaan lähellä olevalle lähtölinjalle saatikka ajamaan rataa läpi.

 

 

 

 

 

 

 

Kuva: Kisapaikka

 

Jokaisen lähdön mukana ajoi 2-3 tuomarivenettä, jotka antoivat lipuilla tuomioita liittyen kilpailijoiden tekemiin protesteihin. Punainen lippu tarkoitti virhettä, joka piti kuitata 360 asteen käännöksellä heti ja valkovihreä lippu tarkoitti vapauttavaa tuomiota. Tuomarit jakoivat myös omaehtoisia tuomioita ilman kilpailijoiden tekemiä protesteja. Normaalisti yksilöpurjehduksissa vältellään kontakteja toisten kilpailijoiden kanssa, mutta tässä Team Racingissä ajettiin heti päin, jos vain näytti olevan mahdollisuus siihen. Kilpailijoita ajatettiin myös ohi poijujen ja yli laylinien. Suomi tiimikin sai kokea heti ensimmäisessä alkuerässä tälläistä taktikointia, jossa Sardinian oma Pescador tiimi otti Tuijan kohteekseen. Kaikesta huolimatta Laurin ja Juhan ykkös- ja kakkossijat ja Tuijan 6. sija toi voiton.

 

 

 

 

 

 

 

Viimeiseksi kilpailupäiväksi olivat tuuliennusteet 6-11 m/s, mikä lupasi hyvää Suomen tiimille. Tosiasiassa tuuli olikin heti aamusta todella heikkoa ollen max 2-3 m/s. Suomen tiimiä vastaan tuli Englannin ja Italian todella kevyt sekatiimi. Lähdön voitti pienikokoinen italialainen 16-vuotias tyttö, Juha oli 2., kolmas oli 62 kiloinen englantilainen Paul Leon (kevyen luokan Euroopanmestari viime vuodelta), 4. Lauri, 5. italialainen ja Tuija 6. Suomen tiimi hävisi tämän erän pudoten Looser’s Finaliin, jossa vastassa oli koko kilpailun ennakkosuosikki Australia.

Australian tiimillä oli ollut huonoa tuuria alkuerissä, kun he myöhästyivät yhdestä erästä pudoten Looser Finaliin. Australian tiimissä oli koko ikänsä purjelautailun ammattilaisena toiminut Jessica Crisp (neljien olympialaisten kilpailija) sekä isä ja poika Ivschenko, joiden yhteispaino oli kevyeen tuuleen optimaalinen 135,9 kg. Suomi tiimi hävisi tämän erän Jessica Crispin voittaessa lähdön, isä Ivschenkon ollessa 2. ja Juhan 3.. Maalilinjalla käytiin vielä kovaa kamppailua neljännestä sijasta Laurin ja poika Ivshenkon välillä. Australialainen huusi protestia, vaikkei mitään kontaktia tullut, ja tuomarivene tuomitsi Laurin tekemään 360 astetta. Lauri teki 360 maalilinjalla ja näin saatiin neljänneksi australialainen. Vitos- ja kutossijat Suomelle. Suomi-tiimin kilpailut päättyivät tähän.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Australian tiimi voitti lopulta Looser’s Finalin ja Englannin tiimi Winner’s Finalin. Lopullisessa finaalissa vastassa olivat siis Englanti ja Australia; joukkueet, joille Suomen oma tiimi oli hävinnyt eränsä. Australia voitti finaalin ja Englanti tuli toiseksi. Palermon tiimi otti pronssia.

Kilpailu oli hyvä ”opintomatka” Suomen tiimille. Seuraavaan Team Racing kilpailuun pitää saada yhdeksi kilpailijaksi (neljänneksi edustajaksi) kevyt kilpailija, joka pystyy pärjäämään kevyen tuulen lähdöissä. Osallistuminen vaatii myös näköjään opittujen ”rehtien kilpailusääntöjen” heittämistä roskakoriin.

Kerron tässä lopuksi pari ”keissiä”, jotka pistävät moraalin koetukselle:

  • Kilpailua johtava kilpailija ajaa lenssiä heikossa tuulessa. Hänet saavuttaa takaa rinnalle tullut toisen joukkueen kilpailija, joka yllättäen kääntääkin styyrpuurin halssille ja koukkaa samantien paaralla ajavan johtavan kilpailijan kylkeen ja huutaa protestia (tahallinen törmääminen).
  • Kilpailussa reilusti viimeisenä oleva kilpailija päättääkin lähteä kolmannelta osuudelta (lenssiltä) suoraan viimeiselle kryssille peittelemään siellä olevaa vastustajaa aiheuttaen sen, että oman maan kilpailija pääsi ohi sijalle nro 2. Vähän ennen maalilinjaa tämä viimeisenä oleva kilpailija lopettaa peittelemisen ja palaa takaisin alkuperäiselle halssilleen eli lenssille kiertäen radan loppuun (lenssi-slööri-kryssi-maali).
  • Kilpailija huutaa protestia vaikkei mitään kontaktia ole tapahtunut, eikä hän ole joutunut muuttamaan kurssia törmäämisen estämiseksi. Ns.”tekaistu protesti”, johon tuomarit joko yhtyvät liputtaen punaista lippua tai kumoavaa valko-vihreää lippua. Mielestäni tälläisessä tilanteessa tuomio pitäisi antaa ”kolaria feikkaavan” kilpailijaa vastaan. Näinhän toimitaan mm. jalkapallossa.
  • Tuijan tapauksessa vastapuolen kilpailija yritti tehdä kaikkensa, että hän pystyisi ajamaan styyralla Tuijan päälle. Hän oli nopeampi kuin Tuija, mutta jäi odottelemaan lenssillä ja slöörillä Tuijaa. Loppujen lopuksi Tuija laski purjeensa veteen ja kilpailija jäi edelleen odottelemaan hänen viereensä. Tämäkö on sitä ns.”Rehtiä kilpailemista”?!

Järjestelyt toimivat kilpailussa hyvin ja kaikesta huolimatta Suomi tiimille jäi hyvä maku suuhun, vaikkei menestystä tullut enempää kuin kahden lähtövoiton verran.

9.6.2022 Juha Blinnikka , Kuvat: Pike Blinnikka, Windsurfer class