Project Description

Windsurfer historia

1960-luku| Kaikki alkoi Amerikasta

Purjelautailu sai alkunsa 1960-luvulla kun amerikkalaiset Jim Drake ja Hoyle Schweitzer alkoivat työstää ajatusta purjelaudasta. Se olisi jotain, jolla seistään ja jolla on hauskaa myös ilman aaltoja. Lopulta syntyi nykyisenkaltainen suunnitelma purjelaudasta.

Siinä oli kaikki tarvittavat osat ja riki kiinnitettiin lautaan kardaaninivelen avulla. Suunnitelman viimeistelyssä avusti Alan Parducci. Tämä lauta sai 1967 paikkeilla nimekseen Windsurfer. Uusi laji, purjelautailu, oli syntynyt, mutta miesten piti vielä oppia käyttämään keksintöään. Lopulta sille haettiin myös patentti ja Schweitzer perusti markkinointifirman Windsurfing International.

Alkuperäinen patenttikuva


1970-luku | Kasvu alkaa

Drake myi lopulta osuutensa patentista Schweitzerille, joka jatkoi Windsurfer-laudan ja sen myötä syntyneen uuden lajin markkinointia yhdessä perheensä kanssa.

Windsurfer -luokan kasvu lähti lopulta vauhtiin ja ensimmäiset MM-kisat pidettiin 1974, paikkana Association Island, USA. Pari vuotta myöhemmin, eli 1976 Nassaussa, Bahama-saarilla, osallistujia oli jo 456. Tuolloin 13-vuotias Robbie Naish Hawaijilta voitti kokonaiskilpailun ja hän hallitsi sen jälkeen purjelautailua vuosikymmenten ajan.

Hollantilainen tekstiilivalmistaja Ten Cate sai sovittua Euroopan Windsurfer -edustuksen 1973. Kuvassa ensimmäisiä Ten Caten lautoja testaavat suomalaiset maahantuojat 1970-luvun puolivälissä. (Kuva: Heikki Loukasmäki)
 
Polyetyleenistä valmistetun purjelaudan varusteisiin kuului mm dacron -purje, puinen puomi ja mastojalka sekä nostoköli, joka piti kovan tuulen slööreillä ja lensseillä nostaa käsivarren ympärille roikkumaan.

 

1980-luku | Ilmiö on syntynyt

“Ilmiö oli syntynyt”, Hoyle Schweitzerin sanoin vuonna 1984. Laji muutti lopulta monen elämää, siitä tuli elämäntapa.

“A futuristic vehicle for your dreams has risen out of the western sea, bringing new dimensions to life itself. How can such a simple, easy-rider device bring so much joy to millions? Because …it puts you – with your skills and your dreams and your hidden potential – into a perfect interaction with wind and water. Thus, this one small vehicle brings with it the power to make your visit here on planet earth even more fulfilling.”

Purjelautailu oli ensimmäistä kertaa olympialaji Los Angelesissa 1984. Ratakilpailut käytiin kuitenkin Windglider-laudalla, mutta Windsurfer -luokka oli mukana näytöslajina (slalom & freestyle).

Samana vuonna vanha dacron -purje vaihtui mylariin, rikiä uudistettiin ja lauta sai myös jalkalenkit sekä jäykemmän peräevän. Suuri muutos oli osittain sisään kääntyvä köli. Sitä ei tarvinnut enää kyyristyä nostamaan ulos laudasta kovassa tuulessa.

Windsurfer -lautoja myytiin 1988 mennessä yli 400,000 kpl ympäri maailman ja se oli maailman suurin yksityyppiluokka. Vuosikymmenen loppupuolella alkoi tulvia kilpailijoita markkinoille patentin tullessa päätökseen. Viimeiset tuon aikakauden MM-kisat pidettiin 1988 Plettenberg Bay’ssä Etelä-Afrikassa. Samana vuonna Hoyle Schweitzerin firma sulki ovensa.


1990-luku | Luokka alkoi kutistua

Windsurfer -luokka alkoi kutistua pikku hiljaa uusien lautojen vallatessa alaa.

Välineiden kirjo kasvoi ja purjelautailu hajautui yksityyppipurjehduksesta moneen eri suuntaan. Välineistä tuli monimutkaisempia ja kalliimpia. Tarvittiin useita purjeita ja lautoja, jotta kilpailuissa oli mahdollista menestyä. Yksityyppiajattelu jäi väliaikaisesti unholaan.


2000-luku | Laji jäi elämään vain pienimuotoisesti

Muutamissa maissa, kuten Australiassa ja Italiassa, oli edelleen innokkaita Windsurfer -luokan kannattajia. Kilpailemista jatkettiin pienimuotoisesti ja luokan filosofia jäi kytemään pinnan alle. Luokan yksinkertaisuus, edullisuus, yksityyppikilpailun reiluus sekä rento meininki myös rannalla kiehtoivat edelleen.


2010-luku | Windsurfer -luokan uusi elämä

Vuoden 2017 paikkeilla alkoi kehityshanke, jonka tavoitteena oli saattaa Windsurfer nykyaikaan. Lautavalmistaja Cobran kanssa kehitystyössä oli mukana pieni joukko luokan kannattajia. Tämän työn tuloksena syntyi 2018 Windsurfer LT. Niin laudan muodot, materiaalit kuin performanssi ovat nykypäivää.

Epoksirakenteinen lauta oli kevyempi, jäykempi ja sen volyymi kasvoi. Samana vuonna Windsurfer LT:stä tuli myös Kansainvälisen Purjehtijaliiton, World Sailingin (entinen IYRU), hyväksymä yksityyppiluokka.

Uutta Windsurfer LT -lautaa myytiin alle kahdessa vuodessa 1000 kpl ja luokka jatkaa kasvua ympäri maailmaa, myös Suomessa. Suomessa oli kesällä 2020 noin 40 Windsurfer -lautaa ja kesällä 2021 niitä odotetaan olevan vähintään kaksinkertainen määrä.

Ensimmäinen uuden ajan kv. kilpailu oli 2018 Windsurfer World Trophy Torbolessa, Italiassa. Seuraavana vuonna 2019 samassa paikassa pidettiin ensimmäiset MM-kilpailut pitkän tauon jälkeen. Niihin osallistui lähes 200 kilpailijaa noin 20 eri maasta, myös Suomesta. Covid aiheutti vuoden 2020 Australian Perthin MM-kisojen peruutuksen.

Windsurfer LT – “The Original” is back! (Kuva: IWCA Europe)


2020-luku | Uutta kohti

Covid -virus johti kansainvälisten arvokilpailujen peruutuksiin 2020. Pidämme peukkuja pystyssä kesän 2021 Windsurfer World Trophy –tapahtumalle, joka pidetään elokuussa Suomen Hangossa.

Uusi Windsurfer LT jatkaa luokan filosofiaa ja traditiota – hauskoja hetkiä niin vesillä kuin rannalla, hyvän tuulen kisoja kohtuuhintaisella yksityyppilaudalla, missä pääpaino on taidoilla ja taktiikalla, ei välineillä. Windsurfer tuottaa jälleen iloa niin kilparadoilla kuin mökkirannoilla!


IWCA Global

International Windsurfer Class Association (IWCA) perustettiin heinäkuussa 2018 ja se on Kansainvälisen Purjehtijaliiton (World Sailing) jäsen. IWCA jakautuu maanosa-, ja maakohtaisiin organisaatioihin, jotka vastaavat luokan toiminnasta ja kilpailuista omalla alueellaan. Vajaan kolmen vuoden aikana perustamisestaan lukien IWCA Globalin “Windsurfer -perheeseen” kuuluu jo 28 maata ja tällä hetkellä luokka on paitsi maailman suurin purjehdusluokka, myös maailman nopeimmin kasvava purjehdusluokka.